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Tipo de material : bachelorThesis
Título : Propuesta de estrategias comunicacionales y de relaciones públicas, encaminadas a potenciar la identidad, cultura e imagen corporativa de la Empresa Administradora de la Zona Franca Metropolitana de Quito (metro zona), frente a sus públicos Objetivos, tanto internos como externos
Autor : Gómez Coronel, Verónica Salome
Tutor : Muñoz Pasquel, Marco Vinicio
Palabras clave : COMUNICACIÓN ORGANIZACIONAL;RELACIONES PÚBLICAS;CULTURA CORPORATIVA;IDENTIDAD CORPORATIVA;MUNICIPIO DEL DISTRITO METROPOLITANO DE QUITO
Fecha de publicación : 2013
Editorial : Quito: Universidad de las Américas, 2013
Citación : Gómez Coronel, V. S. (2013). Propuesta de estrategias comunicacionales y de relaciones públicas, encaminadas a potenciar la identidad, cultura e imagen corporativa de la Empresa Administradora de la Zona Franca Metropolitana de Quito (metro zona), frente a sus públicos Objetivos, tanto internos como externos (Tesis de pregrado). Universidad de las Américas, Quito.
Resumen : Desde el año 2000 Metro Zona se encuentra funcionando en Zona Franca Metropolitana de Quito considerada un área delimitada y autorizada por el Ecuador, esta empresa brinda ventajas especiales en relación al comercio exterior, aduanera, tributaria, cambiaria, financiera, y el tratamiento de capitales y laboral. En la actualidad le hace falta una imagen corporativa y estrategias comunicaciones que le ayuden a fortalecer su posición en el mercado. Con estos antecedentes en el capítulo I se abordan elementos que involucran a Metro Zona determinando aspectos fundamentales del problema que enfrenta la institución por la falta de estrategias comunicacionales y de Relaciones Públicas; además profundiza bases legales de la institución, y estadísticos y financieros de la empresa, así como el orgánico estructural con que se maneja la institución. En el capítulo II, se realiza un marco teórico conceptual y referencial donde se detalla aspectos básicos de la investigación fundamentalmente sobre la imagen corporativa, identidad corporativa, márketing y estrategias publicitarias, así como herramientas empresariales. En el capítulo IV se define los resultados de la investigación de campo realizado a través de encuestas a los directivos y empleados de la empresa y una entrevista al gerente de Metro Zona, mismos que han sido procesadas de forma técnica. En el capítulo V, se desarrolla una propuesta de estrategias comunicacionales para Metro Zona, que servirá de direccionamiento para la creación de una identidad e imagen corporativa de la institución, definiendo la matriz de estrategias, matriz táctica y matriz general enfocados hacia el desarrollo de la imagen institucional. Finalmente en el capítulo VI se definen las conclusiones y recomendaciones que deberán ser tomadas en cuenta en la aplicación de esta propuesta.
Descripción : In this research development, different issues of significant importance were addressed to design a communication plan. Since the year 2000, Metro Area has been operating in the Metropolitan Zone of Quito, considered as a delimited area authorized by the Republic of Ecuador. This company provides its clients with special advantages compared to foreign trade, customs, taxing, exchange and financial management. The legal basis stipulated in Article 10, of the Free Zone Act and applied to the contents of Articles 2 and 65 of this Act, subject to the opinion of the National Secretariat of Planning and Development (SENPLADES), the CONAZOFRA will define and present a map of the depressed geographic areas to the President of the Republic of Ecuador for his approval, in which he may be establish the new appointed zones as a priority or relocate existing ones. Metro Zona in Ecuador lacks a corporate image and communication strategies to present itself to its clients in the Metropolitan District. This may be counterproductive to companies, since these companies have to search for its operation lies, functionality and customs check, sheds, patios, offices, security and other matters in different companies that provide these services, that are often settled in further areas, therefore, they can not provide optimal conditions, services and do not guarantee operation success, elevating the cost of agricultural business and also increasing the risk of affecting their production and export goals; these difficulties make products and transactions raise to a considerable higher cost, reducing the profitability of agricultural business companies, harming its economy. Based on this background, Chapter I describes all matters involving Metro Zona, determining key aspects to the problem the company is facing functionally. In the development of communication and public relations strategies. Chapter II presents a conceptual and referential framework which details the basics of primary research on corporate image, corporate identity, marketing and advertising strategies and business tools, it also takes into account a wide range of information on corporate communication strategies, both internal and external. Among other things that are necessary to understand and support this research. Chapter III details the legal basis of the functionality of company, and its statistical and financial data, and the structure by which the company is managed. The philosophy of company is established, and is also aligned to the philosophy of National Corporation, resulting on established objectives, policies and strategic priorities. Chapter IV defines the research results of field surveys conducted to both directives and employees in this company, completing with a Metro Zona customer survey; results are defined through a statistical tabulation data, statistical graphic representation and result interpretation. It also considers a high management interview. Chapter V contains the development of communication strategies plan for Metro Zona, addressing the creation of corporate identity and image of the company, defining the strategy, tactics and general matrix development, communication strategies and image development, also determining communication channels and advertising media which should bring the company to action disclosure. Ultimately, conclusions and recommendations are addressed, regarding the implementation of this plan and validation of the present investigation.
URI : http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/5935
Aparece en las colecciones: Licenciatura en Comunicación Corporativa

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